فروشگاه اینترنتی با کلاس

فروشگاه اینترنتی با کلاس

فروشگاه اینترنتی با کلاس

فروشگاه اینترنتی با کلاس

فروشگاه اینترنتی با کلاس

دیابت نوع 1

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۴۰ ق.ظ

همه چیز درباره “دیابت نوع 1” و راههای درمان آن

دیابت نوع 1,دیابت نوع 1 چیست,دیابت نوع 1+ علائم,دیابت نوع 1 و ورزش,دیابت نوع 1 و روزه,دیابت نوع 1 در کودکان,دیابت نوع 1 درمان,دیابت نوع 1 و روزه داری

در واقع بیماری دیابت به بیماری مرض قند معروف است و در دو نوع دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 می باشدبهتر است بدانید که دیابت نوع ا که زمانی به نام های دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز معروف بود، بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین(هورمونی که برای وارد کردن شکر به سلول ها به منظور تولید انرژی، نیاز است) ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، اتفاق می افتد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، سبب ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان مبتلا شدن بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

نشانه های ابتلا به دیابت نوع 1

نشانه های این بیماری می توانند به سرعت خود را نشان دهند و شامل موارد زیر باشد:

داشتن تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی

احساس کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

داشتن گرسنگی شدید و افزایش اشتها

احساس تاری دید

در واقع داشتن مشکلات پوستی (خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی) که معمولا در دخترها شایع تر از پسرها می باشد.

سایر نشانه های خطرناک این بیماری که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد، شامل موارد زیر است :

از دست دادن هوشیاری

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

کتواسیدوز – زمانیکه سلول های شما نمی توانند برای تامین انرژی قند بسوزانند شروع به سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی می کنند که اینکارشان باعث بوجود آمدن کتون ها در خون می شود. کتون ها اسیدهایی هستند که می توانند بدن را مسموم کنند. میزان بالای اسید در بدن و سایر اختلالات که در نتیجه تغییر سطح PHخون ایجاد شده‌اند، می توانند فرد را دچار اغماء کنند. در این شرایط باید فرد را سریعا به بیمارستان منتقل کرد.

نقش انسولین در بدن افراد

همانطور که قبلا گفتیم انسولین هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند و میزان قند خون را پایین می آورد. زمانیکه قندخون شما کاهش می یابد ترشح انسولین توسط پانکراس هم کاهش می یابد.

شناخت نقش گلوکز در بدن

گلوکز (نوعی قند) منبع اصلی انرژی برای سلول هایی که ماهیچه و سایر بافت های بدن را میسازند، است. گلوکز از دو منبع عمده کبد انسان و غذا وارد بدن می شود.قند جذب خون انسان می شود و با کمک انسولین وارد سلول ها می گردد. کبد گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می کند. زمانی که قندخون شما به دلایل مختلف(نخوردن غذا) کاهش می یابد، کبد گلیکوژن های ذخیره شده را تبدیل به گلوکز می کند، تا انرژی بدن شما تامین شود. زمانی که شما

مبتلا به دیابت نوع 1

هستید، انسولینی در بدن وجود ندارد تا گلوکز ها را برای تبدیل به انرژی وارد بدن شما شود.

دلایل ابتلاء به دیابت نوع 1را بشناسید

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

قابل ذکر است که هرچند دلیل اصلی ابتلاء به دیابت نوع 1 نامعلوم است، ولی در اکثر افراد مبتلا، سیستم ایمنی بدن که بطور اغلب با باکتری ها و ویروس های خطرناک مبارزه می نماید. اشتباها شروع به نابود کردن سلول‌ های سازنده‌ی انسولین (islet) درون پانکراس می کند. ژنتیک و ویروس‌هایی خاص ممکن است عامل این واکنش غیرعادی سیستم ایمنی باشند. در ادامه بعضی از عواملی که می توانند در ابتلاء به این بیماری موثر باشند، بیان می کنیم:

داشتن عوامل ژنتیکی

داشتن سابقه خانوادگی

منطقه جغرافیایی

بعضی از ویروس ها

مصرف ویتامین D در نوزادی – تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D می تواند در برابر بیماری دیابت نوع یک از شما محافظت کند، با اینحال نوشیدن زودهنگام

شیرگاو(یکی از منابع معمول ویتامین D ) در کودکی با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع یک ارتباط دارد.

عوارض ابتلاء به دیابت نوع 1

درواقع دیابت نوع یک می تواند اعضا اصلی بدن از جمله قلب، رگهای خونی، سیستم اعصاب، چشم‌ها و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. کنترل همیشگی قندخون و نگه داشتن آن در سطح نرمال می تواند، بطور چشمگیری خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی از خطراتی که دیابت طولانی مدت و کنترل نشده می تواند برای سلامتی داشته باشد، شامل موارد زیراست :

بیماری های قلب و رگ های خونی، بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (انژین)، حمله قلبی، سکته مغزی، تنگ شدن رگها (تصلب شریان) و فشارخون بالا بعضی از

بیماریهایی هستند که امکان دارد برای افرادی که دیابت طولانی مدت و کنترل نشده دارند اتفاق می افتد.

آسیب به سیستم عصبی (نوروپاتی)

آسیب دیدن کلیه ها (نفروپاتی)

آسیب به چشم ها

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

واقعیت این است که آسیب های درمان نشده به پا که ممکن است منجر به قطع پا گردد.

داشتن مشکلات پوستی و دهانی

داشتن پوکی استخوان

بهتر است بدانیدکه مشکل در هنگام بارداری، قندخون بالا می تواند برای هر دو مادر و فرزند در هنگام بارداری زیانبار است.

داشتن مشکل شنوایی

با مصرف به اندازه مواد قندی از ایجاد بیماری جلوگیری کنیم .

دیابت نوع 1 چیست؟

دیابت نوع 1 که زمانی به نام های دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز معروف بود، بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین(هورمونی که برای وارد کردن شکر به سلول ها به منظور تولید انرژی، نیاز است)  ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

نشانه های ابتلا به دیابت نوع 1

نشانه های این بیماری می توانند به سرعت خود را نشان دهند و شامل:

  • تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی
  • کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی
  • گرسنگی شدید و افزایش اشتها
  • تاری دید
  • مشکلات پوستی (خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی) که معمولا در دخترها شایع تر از پسرهاست.

سایر نشانه های خطرناک این بیماری که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد، شامل:

  • از دست دادن هوشیاری
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا
  • کتواسیدوز – زمانیکه سلول های شما نمی توانند برای تامین انرژی قند بسوزانند شروع به سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی می کنند که اینکارشان باعث بوجود آمدن کتون ها در خون می شود. کتون ها اسیدهایی هستند که می توانند بدن را مسموم کنند. میزان بالای اسید در بدن و سایر اختلالات که در نتیجه تغییر سطح PH خون ایجاد شده‌اند، می توانند فرد را دچار اغماء کنند. در این شرایط باید فرد را سریعا به بیمارستان منتقل کرد.

نقش انسولین در بدن

همانطور که قبلا گفتیم انسولین هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده)  تولید می شود، به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند و میزان قند خون را پایین می آورد. زمانیکه قندخون شما کاهش می یابد ترشح انسولین توسط پانکراس هم کم می شود.

نقش گلوکز در بدن

گلوکز (نوعی قند) منبع اصلی انرژی برای سلول هایی که ماهیچه و سایر بافت های بدن را میسازند، است. گلوکز از دو منبع عمده کبد انسان و غذا وارد بدن می شود. قند جذب خون انسان می شود و با کمک انسولین وارد سلول ها می گردد. کبد گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می کند. زمانیکه قندخون شما بدلایل مختلف(نخوردن غذا) کاهش می یابد، کبد گلیکوژن های ذخیره شده را تبدیل به گلوکز می کند، تا انرژی بدن شما تامین شود. زمانیکه شما مبتلا به دیابت نوع 1 هستید، انسولینی در بدن وجود ندارد تا گلوکز ها را برای تبدیل به انرژی وارد بدن شما کند.

دلایل ابتلاء به دیابت نوع 1

هرچند دلیل اصلی ابتلاء به دیابت نوع 1 نامعلوم است، اما در اکثر افراد مبتلا، سیستم ایمنی بدن که بطور معمول با باکتری ها و ویروس های خطرناک مبارزه می کند، اشتباها شروع به نابود کردن سلول‌ های سازنده‌ی انسولین (islet) درون پانکراس می کند. ژنتیک و ویروس‌هایی خاص ممکن است عامل این واکنش غیرعادی سیستم ایمنی باشند. در ادامه بعضی از عواملی که می توانند در ابتلاء به این بیماری موثر باشند، بیان می کنیم:

  • عوامل ژنتیکی
  • سابقه خانوادگی
  • منطقه جغرافیایی
  • بعضی از ویروس ها
  • مصرف ویتامین D در نوزادی – تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D می تواند در برابر بیماری دیابت نوع یک از شما محافظت کند، با اینحال نوشیدن زودهنگام شیرگاو(یکی از منابع معمول ویتامین D ) در کودکی  با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع یک ارتباط دارد.

عوارض ابتلاء به دیابت نوع 1

دیابت نوع یک می تواند اعضا اصلی بدن از جمله قلب، رگهای خونی، سیستم اعصاب، چشم‌ها و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. کنترل همیشگی قندخون و نگه داشتن آن در سطح نرمال می تواند، بطور چشمگیری خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی از خطراتی که دیابت طولانی مدت و کنترل نشده می تواند برای سلامتی داشته باشد، شامل:

  • بیماری های قلب و رگ های خونی، بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (انژین)، حمله قلبی، سکته مغزی، تنگ شدن رگها (تصلب شریان) و فشارخون بالا بعضی از بیماریهایی هستند که ممکن است برای افرادیکه دیابت طولانی مدت و کنترل نشده دارند رخ دهد
  • آسیب به سیستم عصبی (نوروپاتی)
  • آسیب دیدن کلیه ها (نفروپاتی)
  • آسیب به چشم ها
  • آسیب های درمان نشده به پا که ممکن است منجر به قطع پا شود
  • مشکلات پوستی و دهانی
  • پوکی استخوان
  • مشکل در هنگام بارداری، قندخون بالا می تواند برای هردو مادر و فرزند در هنگام بارداری زیانبار باشد
  • مشکل شنوایی

چگونه دیابت را تشخیص دهیم ؟

به گزارش بی اس ام اس : اگر شما برای آزمایش قندخون مراجعه کنیدو قند ناشـتای شـما زیر 100 باشـد یک فـرد طبیعی ازنظرقـندخون هسـتید ونگرانی بابت بیمـاری دیـابت ندارید. اما اگر این عدد (قند ناشتای صبح) از 126 بالاتر باشد و یا پس از مصرف 75 گرم گلوکز یا همان شربت قندی که به شما برای این تست می خورانند این عدد بالای 200 باشد شما مبتلا به دیابت هستید. بعضی اوقات قند بالای 200 به همراه علائم پرنوشی و پرادراری است. اما در میان این 2 گروه (سالم و بیمار)، افرادی وجود دارند که قند خونشان در محدوده وسط یعنی بین 100 تا 126 است. این گروه را که بعداً قرار است دیابت بگیرند، افراد پری دیابت یا دچار اختلال در تحمل گلوکز می نامیم که نیازمند درمان نیستند و باید با اصلاح شیوه زندگی خود و کاهش وزن و ترک غلط تغذیه ای از ابتلای زودرس به دیابت پیشگیری کنند. متأسفانه شیوع چاقی در جوامع امروز باعث شده بسیاری افراد در گروه مبتلایان به دیابت یا در مرحله قبل از آن قرار داشته باشند و به نشانگان متابولیک دچار باشند. وقتـی افراد دارای قـند خـون بیـن 100 تا 126 هسـتند، هیـچ علامتـی ندارنـد و حتـی تا مـوقعی که قـند خـون به حـدود 180 نرسـد نیـز به دلیل آنکه از ادرار دفع نمی شود و با خودش آب دفع نمی کند، فرد احساس تشنگی نمی کند و چون نیازمند به نوشیدن آب نیست یا دفع ادرار زیاد نمی شود و علامتی ندارد به پزشک مراجعه نمی کند. این در حالیست که قند بالای موجود در خون، به طور پنهانی مشغول صدمه زدن به بافت های بدن است. در این حالت است که بیماری دیابت، به طور پنهانی به چشم ها، کلیه، عروق و اعصاب شما آسیب می رساند.

 
 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری 
 

گاه به طور اتفاقی با یک آزمایش خون متوجـه بالا بـودن قند می شـویم و گاهی شـما به خـاطر مشکلات چشـمی و یا درگیـری عـروق و اعصـاب پا به پزشک مراجعه می کنید و هرگز نمی دانید این بیماری مرموز چگونه از حدود یک دهه پیش، به طور پنهانی به شما آسیب رسانده است.

 

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

چاره چیست؟

 الگوهای ارزیابی سلامت دنیا توصیه می کنند افراد بالای 45 سال، هر 3 سال یک آزمایش قند خون بدهند. گروه هایی که وزن بالا دارند و یا مبتلا به فشار خون بالا هستند و یا خانم هایی که در دوران بارداری، به افزایش قند خون و دیابت بارداری دچار شده و یا گروهی از خانم ها که اختلال تخمک گذاری دارند باید حتی در سنین کمتر با فاصله های کوتاه تر از نظر قند خون بررسی شوند و آزمایش بدهند. اگر قند بالای خون این افراد شناسائی شود، در واقع با اقدام به موقع دیابت پنهانی کشف شده و از عوارض آن مصون می مانند.

10 اشتباه رایج در مورد دیابت

به گزارش بی اس ام اس از آنجا که درمان دیابت دارای ابعاد وسیعی بوده و تغییرات وسیعی را در شیوه زندگی فرد مبتلا می طلبد به طبع باید ها و نباید های زیادی را برای افراد دیابتی ایجاد خواهد کرد که ممکن است گاها” غیر کارشناسی بوده و تنها اثرشان ایجاد تصویری اشتباه و ناخوشایند از این بیماری در ذهن مبتلایان باشد. در اینجا به 10 اشتباه و سوء تفاهم رایجی که در مورد این بیماری وجود دارد اشاره کرده و آنها را با هم تصحیح می کنیم:

اشتباه اول: قوانین زیادی باید در برنامه غذایی دیابتی ها اعمال شود.

اگر دیابت دارید وعده های غذایی تان نیاز به برنامه ریزی خواهند داشت. اما اصول کلی این برنامه ریزی بسیار ساده است. پیروی از رژیم دیابتی به این معناست که انتخاب غذاها به نحوی با فعالیت بدنی و داروهای مصرفی تان هماهنگ شود که قند خونتان تا حد ممکن نزدیک به مقدار نرمال حفظ شود. با این وجود آیا نیاز هست که در غذاهای مصرفی تان تغییراتی بدهید؟ شاید؛ اما احتمالا” نه به آن مقدار که انتظارش را داشتید!

اشتباه دوم: کربوهیدراتها برای دیابتی ها مضرند.

در حقیقت کربوهیدراتها برای دیابتی ها مفیدند! کربوهیدراتها، اساس یک رژیم دیابتی سالم یا بهتر بگوییم هر نوع برنامه غذایی سالمی را تشکیل می دهند. کربوهیدراتها بیشترین تأثیر را روی قند خون دارند به همین دلیل در صورت ابتلا به دیابت نیاز به کنترل مقدار آنها در برنامه غذایی است. نکته قابل توجه در مورد کربوهیدراتها انتخاب آن نوع غذاهایی است که مواد مغذی بیشتری را به بدن می رسانند مثل استفاده از غلات کامل، میوه ها و کربوهیدراتهای پر فیبر و…

اشتباه سوم: برای دیابتی ها پروتئین ها از کربوهیدراتها مفیدترند.

به دلیل این که کربوهیدراتها بسیار سریعتر روی قند خون تأثیر می گذارند احتمالا” دیابتی ها تمایل دارند که پروتئین ها را جایگزینشان کنند. اما مصرف پروتئین ها به مقدار زیاد، می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی برای دیابتی ها شود. مهمترین اشکال این کار این است که بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت ممکن است از چربی های اشباع نیز انباشته باشند که خوردن مقدار زیاد این چربی ها خطر بیماری های قلبی عروقی را بالا خواهند برد. در رژیم دیابتی ها پروتئین ها باید تقریبا” 15 تا 20 درصد کل کالری روزانه محاسبه شوند.

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری

اشتباه چهارم: دیابتی ها می توانند داروهای خود را طوری تنظیم کنند که غذاهای مصرفی شان خنثی شود.

اگر برای کنترل دیابتتان انسولین می گیرید احتمالا” آموخته اید که چگونه میزان و نوع آن را با مقدار غذای مصرفی تان هماهنگ کنید؛ اما کار به این معنی نیست که می توانید هر مقدار که خواستید غذا بخورید و برای ثبات قند خونتان داروی بیشتری مصرف کنید. اگر از انواع دیگر داروهای دیابت استفاده می کنید سعی نکنید که دز مصرفی تان را با تغییرات مقدار کربوهیدرات غذای تان هماهنگ کنید مگر این که این مهارت را از پزشکتان آموخته باشید. اکثر داروهای دیابت وقتی بهترین اثر را دارند که دائما” توسط پزشک تنظیم و هدایت شوند.

اشتباه پنجم: اگر دیابت دارید باید از غذاهای مورد علاقه تان دست بکشید.

در صورت ابتلا به دیابت هیچ نیازی به دست کشیدن از غذاهای مورد علاقه تان نیست. به جای آن تلاش کنید:راه های تهیه و آماده سازی غذاهای مورد علاقه خود را تغییر داده و سالمتر کنید. غذاهای ناسالمی که معمولا” همراه غذاهای مورد علاقه تان مصرف می کنید را سالم سازی کنید. اندازه و مقدار مصرف غذاهای مورد علاقه تان را کاهش دهید· از غذاهای مورد علاقه تان به عنوان جایزه برای دنبال کردن برنامه غذایی تان استفاده کنید.اشتباه ششم: اگر دیابت دارید باید از مصرف دسرها صرف نظر کنید.درست نیست! راهای مختلفی برای گنجانیدن دسرها در برنامه غذایی دیابتی ها و سالم تر سرو کردن آنها وجود دارد. به عنوان مثال: از شیرین کننده های مصنوعی در تهیه دسرها استفاده کنید.بخشی از دسر را حذف کنید. به عنوان مثال از 2 اسکوپ بستنی یکی را حذف کنید. یا دسرتان را با دوستتان سهیم شوید.هر از گاهی از دسرها به عنوان جایزه پیگیری رژیم استفاده کنید.دسرها را مغذی تر و کم کالری تر تهیه کنید. به عنوان مثال از فرآورده های تهیه شده از غلات کامل، ماست، میوه های تازه و آبمیوه های خانگی و … استفاده کنید. خیلی وقتها بدون قربانی شدن طعم و قوام می توان از مقدار شکر کمتری در تهیه دسرها استفاده کرد.به جای استفاده از بستنی های معمولی یا پای و کیک صنعتی از انواع بستنی های ویژه دیابتی ها و کیکهای خانگی با درصد شکر پایین تر استفاده کنید.اشتباه هفتم: شیرین کننده های مصنوعی برای مبتلایان به دیابت خطرناک است.شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از معادل مقدار قند معمولی هستند و بنابراین استفاده بسیار کمتر از آنها همان مقدار طعم شیرینی را در غذا ایجاد می کند و به همین دلیل به نسبت قندها استفاده از آنها کالری غذا را نیز کاهش می دهند. انجمن دیابت امریکا استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ذیل را مجاز اعلام کرده است: ساخاری، آسپارتام،اسسولفام پتاسیم، سوکرالوز(اسپلندا)

اشتباه هشتم: برای دیابتی ها استفاده از غذاهای ویژه دیابتی ها لازم و ضروریست.

حقیقت این است که چیزی به عنوان رژیم دیابتی وجود ندارد. غذاهایی که برای مبتلایان به دیابت مناسبند برای دیگر اعضای خانواده نیز انتخاب های خوبی و سالمی شمرده می شوند و معمولا” نیازی به آماده کردن غذای خاصی برای دیابتی ها نیست. تفاوت بین رژیم فرد دیابتی با برنامه معمول خانواده در این است که باید روی چیزهایی که می خورید کنترل دقیقتری داشته باشید. به این معنی که مقدار کل کالری مصرفی، مقدار و نوع کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین را در نظر داشته باشید.

اشتباه نهم: خوردن قند زیاد باعث دیابت می شود.

دلیل ایجاد دیابت کاملا” شناخته نشده است. آنچه می دانیم این است که بعید به نظر می رسد خوردن قند زیاد علت مستقیم ایجاد دیابت باشد. یافته ها نشان می دهند که دیابت وقتی ایجاد می شود که چیزی در عملکرد بدن در تبدیل غذا به انرژی اختلال ایجاد کند. برای فهم این مطلب باید بدانید که بدن شما بیشتر غذایی را که مصرف می کنید به واحد های گلوکز که نوعی قند مورد نیاز سلولهای شماست می شکند. هورمونی به نام انسولین که توسط پانکراس تولید می شود به سلولهای بدن کمک می کند که از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کنند. در این جا به شایع ترین علل دیابت و آنچه تحقیقات درباره علتشان نشان داده است اشاره می کنیم:دیابت نوع 1: وقتی اتفاق می افتد که پانکراس توانایی ساختن انسولین را نداشته باشد. بدون انسولین قند در رگهای خونی تان انباشته می شود. افراد مبتلا به این نوع دیابت باید انسولین دریافت کنند تا قند به درون سلولها راه پیدا کند.تحقیقات نشان می دهند که نوعی اختلال در سیستم ایمنی علت این نوع دیابت است.دیابت نوع 2: وقتی اتفاق می افتد که یا پانکراس نتواند به حد کافی انسولین بسازد یا انسولین تولید شده در بدن عملکرد کارآمدی نداشته باشد. (یا ممکن است هر دو اتفاق با هم بیفتد) داشتن اضافه وزن بدن را مستعد این نوع دیابت می کنددیابت بارداری: این نوع دیابت ویژه دوران بارداری است. در این نوع دیابت تغییرات هورمونی دوران بارداری از کارکرد بهینه انسولین جلوگیری می کند. اغلب مبتلایان به دیابت بارداری نیاز به دریافت انسولین دارند. احتمالا” این شرایط بعد از تولد نوزاد بهبود می یابد.

اشتباه دهم: غذاهای رژیمی برای دیابتی ها بهترین انتخابند.

فقط به دلیل این که غذایی برچسب رژیمی خورده به این معنی نیست که برای دیابتی ها انتخاب بهتری است. در حقیقت، غذاهای رژیمی گرانتر بوده و نسبت به غذاهای معمول غیر رژیمی مزیتی برای سلامتی ندارند. در هنگام انتخاب غذاها برچسب آنها را به دقت بخوانید تا مواد تشکیل دهنده و محتوای کالری آن را ارزیابی کنید. برای این کار می توانید از دکتر دیابت یا رژیم شناستان کمک بگیرید.

هشدار به بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی

بیماران دیابتی، هنگام خانه تکانی مراقب افت قند خون خود باشند و جهت کنترل قندخون شان برنامه ریزی داشته باشند.‌دکتر اسدالله رجب رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران گفت: در ماه های پایانی سال طبق یک رسم و سنت قدیمی، پاکیزه کردن منازل آغاز می شود که در این میان بیماران دیابتی به علت افزایش فعالیت و احتمال افت قند خون باید دقت بیشتری داشته باشند.وی اظهار داشت: ورزش یا فعالیت جسمی در کنترل قند خون نقش دارد، اما این نقش ممکن است مثبت یا منفی باشد. در واقع، دیابتی ها می توانند از ورزش برای کنترل قند خون خود کمک بگیرند تا قند خون شان به طور مستمر در حد مطلوب باقی بماند.رجب با اشاره به “خانه تکانی و خرید” خاطر نشان کرد: در روزهای پایان سال فعالیت ها غیرمعمول بوده و باید یک بیمار دیابتی به آن توجه داشته باشد و با برنامه ریزی جهت کنترل قند خود می تواند به سلامت خود بهبودی ببخشد .رییس هیئت مدیره انجمن دیابت ایران اشاره کرد : بیماران دیابتی باید از “مدت و شدت” فعالیت، برآوردی داشته باشند تا بتوانند میزان انسولین و داروی مورد نیازشان را با نظر پزشک تنظیم کنند. البته دیابتی هایی که آموزش مستمر داشته اند و طی سالیان گذشته قند خون شان در حد طبیعی کنترل شده به خوبی می دانند در چنین مواقعی چگونه عمل کنند تا قند خون شان از کنترل خارج نشده و دچار عوارض زودرس دیابت (هیپو گلیسمی ) نگردند.

جوشانده فوق العاده برای دیابتی‌ها

به گزارش بی اس ام اس : یک متخصص تغذیه گفت: برگ زیتون کاهش دهنده فشار خون، قندخون، ضد اسپاسم، گشادکننده عروق خونی، کاهش دهنده کلسترول بد و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که باعث کاهش کلسترول، نرم کننده و صفرابر است و حاوی میزان زیادی آنتی اکسیدان است که از سرطان سینه و سرطان کولون جلوگیری می‌کند.

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری
روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری‌های مرتبط با مصرف روغن‌های اشباع می‌شود.
مصرف روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی – عروقی می‌‌شود. کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌‌دهد.روغن زیتون پایین آوردن فشار خون است و برای مصرف در سالاد و بسیاری از غذاهای آماده به صورت خام قابل مصرف بوده و بسیار مفید است. برای طبخ انواع مختلف غذاها می‌توان از روغن زیتون با استفاده از حرارت کم و با صرف وقت و مدت زمان بیشتر( برای حفظ خواص مفید) آن استفاده کرد.روغن زیتون باز کننده عروق است. از بروز سکته قلبی جلوگیری می‌کند و در بهبود بیمارانی که جراحی قلب دارند، مفید است.برگ زیتون کاهش دهنده فشار خون، قندخون، ضد اسپاسم، آنتی اکسیدان، ضد ویروس تبخال، ضد قارچ، گشادکننده عروق خونی، کاهش دهنده کلسترول بد، ضد تب، قابض، ضد باکتری، صفرابر، ادرارآور و برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

 دیابت نوع 1 , درمان دیابت نوع 1 , دیابت نوع 1 و ازدواج , دیابت نوع 1 و زناشویی و بارداری
زیتون مسهل ضعیف و نرم‌کننده مسیر گوارشی است و برای یبوست مفید است، ضد چسبندگی پلاکت‌ها و محافظ قلب است. زیتون ضد امراض قلبی، کاهش دهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب است، ضد باکتری‌های گرم منفی است اما برای افرادی که دارای سنگ مثانه و سنگ صفرا دارند مضر است.

داشتن دیابت‌ شیرین‌ می تواند از علل بیماری ویتیلیگو باشد

بیماری دیابت باعث افزایش شانس ابتلا به بیماری سکته مغزی می شود

جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری های کلیوی به طور معجزه آسایی جلوگیری کند

برگ بو درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر و مفید می باشد.

درصورتی که شما مبتلا به سایر بیماری‌های خودایمنی از جمله بیماری تیروئید، دیابت نوع 1 یا بیماری التهابی روده هستید، خطر ابتلای شما به ام‌اس افزایش می‌یابد.

بهتر است بدانید که در سرکه بالزامیک یک سری ترکیبات وجود دارد که می تواند میزان حساسیت به انسولین را در افراد بالا ببرد؛ یعنی این که سبب می شود انسولین بهتر در بدن عمل کرده و قند را به داخل سلول هدایت کند و در آخر برای کنترل قند خون در افرادی که یا دیابت دارند یا در مرحله پیش از دیابت هستند، مفید واقع شود

انگورهایی که رنگ بنفش و قرمز دارند حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین هستند.این ماده در تمشک هم وجود دارد که وقتی وارد بدن می شود، می تواند از بروز مشکلات بسیاری نظیر ناراحتی های قلبی عروقی، گرفتگی عروق، لخته شدن خون و در نهایت حتی دیابت پیشگیری نماید و موثر باشد

کسانیکه به بیماریهای خطرناک از قبیل سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر و یا اچ ای وی/ ایدز مبتلا هستند احتمال افسردگی در انها بیشتر است

استرس بررسی و کنترل نشده می‌تواند باعث ابتلا به انواع بیماری از قبیل فشار خون بالا، بیماری های قلبی، چاقی یا دیابت شود

دیابت شیرین از عوامل تشدید کننده بیماری التهاب زبان است

از عوامل تشدید کننده بیماری آفتاب زدگی می توان به داشتن اختلالات‌ متابولیک‌ مثل‌ دیابت شیرین یا بیماری‌ تیروئیدیت اشاره کرد

بعضی مشکلات احتمال بروز نقرس را افزایش می دهند. این مشکلات و بیماری ها شامل: افزایش فشار خون، دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2، کلسترول بالا، مشکلات گوارشی، کاهش توده عضلانی، چاقی، مصرف غذاهای پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین.

سماق برای درمان دیابت مفید است

بهتر است بدانید که خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸% باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت ، موثر باشد. به یاد داشته باشید که درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌نماید.بهتر است بدانید که لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد. خوردن سماق تازه ایجاد مسمومیت می‌گردد.در واقع برای درمان بیماری آبسه دندان از یک معجون استفاده می شود که در آن از زنجبیل هم استفاده می شود.

جالب است بدانید کسانی که دیابت دارند می‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زیرا قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می‌توانند جذب کنند.

مصرف گیلاس در حد مناسب به مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود زیرا میوه‏ ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نخواهد بود(البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود).

مصرف زغال اخته باعث کاهش چربی شکمی و کاهش کلسترول می شود که این نوع چربی عامل ایجاد بیماری های قلبی و دیابت می باشدپس زغال اخته در این زمینه می تواند مفید باشد

دانشمندان علل متعددی از جمله سیگار کشیدن، بیماری قند و تماس زیاد با نور خورشید را برای مبتلا شدن  به آب مروارید ذکر می‌کنند.

بهتر است بدانید که دارچین این قابلیت را دارد که میزان قند خون را کنترل کند؛ از این‌رو برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دارچین ماده‌ای مفید است، چرا که به آن‌ها کمک می‌کند تا مقدار کمتری انسولین مصرف کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین به خصوص برای بیمارانی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند بسیار مفید و موثر خواهد بود.

قابل توجه است که هرچه میزان فیبر دریافتی افزایش یابد، به همان نسبت میزان نوسان قند خون حتی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک نیز کمتر است.قابل توجه است که این مساله در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز دیده می‌شود.در واقع هر دانه آناناس متوسط حاوی 13 گرم فیبر است.البته میزان فیبر مورد نیاز روزانه برای هر مرد معادل 21 تا 25 گرم و برای زنان 30 تا 38 گرم است.

پیاز دارای خواص  ضد سرطان و ضد دیابت است

جالب است بدانید که کاندیدا (Candida) تقریبا بیش از نیمی از جمعیت موجودات زنده ریز داخل دهان ما را تشکیل می دهد. هر کس که از دندان های مصنوعی استفاده می کند، کاندیدا نیز دارد اما این حالت حتما منجر به بروز علائم و عوارض بیماری نمی گردد.قابل توجه است که وجود کاندیدا در دهان به صورت طبیعی مشکل ویژه ای را به وجود نمی آورد تا زمانی که یک تغییر شیمیایی شرایط را به نفع کاندیداها تغییر دهد.قابل توجه است که این تغییر می تواند بر اثر عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک یا شیمی درمانی اتفاق بیافتد. همچنین امکان دارد به علت شرایط خاصی مانند دیابت، مصرف مواد مخدر، سوء تغذیه و یا ضعف سیستم ایمنی به علت افزایش سن یا بیماری هایی مثل ایدز نیز بروز نماید.گفتنی است که علاوه بر این افرادی که دندان های مصنوعی آنها مناسب و اندازه نیست در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به برفک دهان قرار دارند. افرادی که از این مشکل رنج می برند معمولابا لکه های صورتی کم رنگ بر روی لبها مواجه می شوند که این قضیه نشانه ای از عفونت کاندیدایی می باشد.

وجود دیابت شیرین یا غده‌ فوق‌ کلیوی‌ می تواند علت بیماری ویتیلیگو باشد

مویز از مبتلا شدن به آلزایمر، سرطان و دیابت پیشگیری می نماید.

لازم به ذکر است که گردو مواد نشاسته ای کمی دارد ،بنابراین برای اشخاص دارای  دیابت و مرض قند توصیه می گردد که مصرف کنند. لازم به توجه است که ویتامین A,C درتعادل عمومی بدن و تغذیه مسمر ثمر است ،‌ گردو کرم کش است و مصرف آن کرم روده را رفع می کند

دم کرده برگ درخت گردو را نیز به طور قطع بر روی دستگاه هاضمه و ماهیچه ها اثر تقویت کننده دارد ،‌ برای بیماران مبتلا به مرض قند ، قند خون را پایین می آورد و مفید است.

در واقع نتیجه تازه‌ترین تحقیقاتی که در مورد رابطه مصرف تخمه کدو انجام شده، نشان می‌دهد مصرف حجم متعادلی از این ماده غذایی در طول روز می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلا یا کنترل سریع‌تر بیماری دیابت گردد

بهتر است بدانید که جو شما را از مبتلا شدن به دیابت محافظت می‌کند.

کلم بروکلی برای دیابت بسیار مفید است و از خواص کلم بروکلی مبارزه با دیابت است

دیابت نوع 1

  • صفدر مرادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی