قرص ال دی

قرص ال دی ,قرص ال دی اورژانسی,قرص ال دی برای رشد مو,قرص ال دی برای عقب انداختن پریود,قرص ال دی بعد از رابطه,قرص ال دی برای رشد ریش,قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری,قرص ال دی خارجی,قرص ال دی به انگلیسی,قرص ال دی برای گیاهان

قرص ال دی

توضیحاتی در مورد قرص ال دی

یکی از اشتباهاتی که عکوک می کند این است که تفاوت قرص ال دی و اچ‌دی، در ترکیبات آن نیست، بلکه ازنظر مقدار (دوز) هورمون‌ها متفاوت هستند. همان‌طور که می‌بینید ، دوز قرص اچ‌دی، نزدیک به 2 برابر دوز قرص ال دی می‌باشد. قرص LD که حاوی 30 میکروگرم اتینل استرادیول و 0.15 میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد. قرص HDکه حاوی 50میکروگرم اتینل استرادیول و 0.25 میلی‌گرم لونورژسترول می‌باشد. ترکیبات قرص ال دی : :Ethinyl Estradiol 0.03 mg+ Levonorgestrel 0.15 mg ترکیبات قرص اچ‌دی : :Ethinyl Estradiol 0.05 mg+ Levonorgestrel 0.25 mg .چنانچه یک شب مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به محض یاد آوردن، یک قرص میل کنید.چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید. قرص‌ها برای چه افرادی مناسب‌تر است؟ • خانم‌هایی که خواهان یک روش مطمئن قابل‌برگشت پیشگیری از بارداری هستند . • خانم‌هایی که قاعدگی منظم و دردناک دارند . • خانم‌هایی که در سال‌های اول ازدواج به سر می‌برند.- چنانچه یک‌شب مصرف قرص ضدبارداری را فراموش کردید، تا نوبت مصرف قرص بعدی به‌محض یادآوردن، یک قرص میل کنید. – چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید، در دو شب بعدی، هر شب به‌جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید. – چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص پیشگیری از بارداری را فراموش کردید، از مصرف بقیه قرص‌ها خودداری نموده، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید.

قرص ال دی چیست

اگر دوست دارید این قرص را بشناسید باید بدانید که قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است که مصرف‌های دیگر نیز دارد. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. چنانچه داروهای تسریع‌کننده متابولیسم اثر دارو مصرف می‌شوند، باید در طول دوره درمان با آن داروها (یا حداقل یک هفته پس از پایان دوره درمان) یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز به کار رود. در غیر این صورت مصرف اچ دی توصیه می‌شود.  یکی دیگر از موارد مصرف این دارو در خانم‌های جوانی است که به دلایل مختلف نظیر سفرهایی که در بازه‌های زمانی طولانی انجام می‌شود، قصد جلوگیری از عادتهای قاعدگی خود را دارند و برای ان دلایل مختلفی را ذکر می‌کنند. برای مثال عدم دسترسی یا حداقل وجود مشکلات جهت دسترسی به امکانات بهداشتی در طول سفر؛ لذا به خانم‌های جوان و به‌ویژه مجردی که قصد مصرف این دارو را دارند، توصیه می‌شود چنانچه برای نخستین بار قصد مصرف این دارو را دارند از پزشک یا مسئولان داروخانه دوز پایین‌تر این قرص را درخواست کنند تا بدین وسیله از عوارضی همچون احساس تهوع، سردرد و سرگیجه و دل دردهای مزمن جلوگیری شده یا این عوارض به حداقل میزان خود برسند.

تاثیر قرص ال دی در بدن

ترکیبات استروژنی یا اتینیل استرادیول و پروژستینی یا لوونورژسترل این دارو ترشح ال اچ و اف اس اچ را مهار کرده و پیک ال اچ را در میانه دوره حذف می‌کند و سطح استروئیدهای آندروژن را کم می‌کند. به این ترتیب دارو مانع رها شدن تخمک می‌شود. همچنین از لانه‌گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله‌های رحمی جلوگیری می‌کند. اثر دیگر آن، جلوگیری از ورود اسپرم به رح به دلیل ضخیم‌تر کردن مخاط گردن رحم است.

خواص قرص ال دی

از بهترین خواص مصرف این گونه قرص‌ها می توانیم به موارد روبرو اشاره کنیم: از بیماری‌های التهابی لگن می‌کاهد. کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان را به همراه دارد. از میزان و مقدار غدد خوش خیم پستان می‌کاهد. خونریزی‌های قاعدگی کمتر و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک را در پی دارد. همچنین از حاملگی‌ خارج از رحم نیز جلوگیری می‌کند.

اجزای قرص ال دی

قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو ن ها عوارضی بر بدن بر جای می گذارند.

مصرف قرص ال دی

در هر بسته۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید.نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است: شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید. قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود. در هر نوع پس از اتمام 21 قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز 8، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید. بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند. اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.

عوارض گوارشی قرص ال دی

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می کنند، بالا می رود.

عوارض جانبی قرص ال دی

هنگام عمل جراحی، امکان ترومبوآمبولیسم پس از جراحی وجود دارد و بهتر است مصرف دارو چند هفته پیش از جراحی قطع شود. دیگر عوارض آن عبارتند از: بالا بردن احتمال ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش بیماری‌های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه‌صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، خونریزی‌های نامنظم در دوره قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و پرمویی

قرص ال دی

در مورد قرص‌های ال دی بایستی این‌گونه عمل تا مشکلاتی برای مصرف کننده بوجود نیاید اگر مصرف قرص را در روزی که تعیین کرده‌اید فراموش کردید، نگران نباشید تا نوبت بعد هر موقع که بیاد آوردید قرص را مصرف کنید و در غیر این صورت، روز بعد می‌بایست دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود. اگر مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود. در صورتی‌که مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می‌شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید. نکات مهم در مصرف قرص ضد بارداری: وجود لکه بینی همزمان با مصرف مرتب قرص، به مدت ۲ تا ۳ ماه اهمیتی ندارد. در صورت تداوم بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد. علائمی مانند تهوع، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص به تدریج پس از ۲ تا ۳ ماه برطرف می شود. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است قرصها را پس از شام و قبل ازخواب مصرف کرد.( در صورت تداوم علائم تهوع و استفراغ می توان همراه با قرصهای پیشگیری، از قرصهای ویتامین ( ب – B6 ) به مدت محدود استفاده کرد.) در مدتی که قرص مصرف می شود، حجم خون قاعدگی به نسبت قبل از مصرف، کاهش می یابد که در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک در میان و یا قطع کامل، باید به پزشک مراجعه کرد. برای مصرف قرص LD محدودیت سنی وجود ندارد و می توان آن را تا سن ۴۵ سالگی و حتی بیشتر تحت نظارت و کنترل ادامه داد. لیکن در مواردی نظیر فشار خون کنترل نشده و مصرف سیگار و غیره توصیه می شود که مصرف قرص به سن کمتر از ۳۵ سال محدود گردد و در سنین بالاتر افراد باید پس از مشاوره از روشهای دیگری استفاده کنند.  مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک یا ماما باشد. قرص‌های ال دی به صورت خوردن روزی یک قرص در ساعت ثابت است که از روز اول دوره ماهانه آغاز شده و تا ۲۱ روز مصرف می‌شود. پس از یک‌هفته استراحت (وقفه)، دوباره بسته جدیدی از قرص‌ها مصرف می‌شود. قرص‌ها باید هر روز، در ساعت ثابتی مصرف شوند. در صورتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌خاطرآوردن مصرف شود، در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز متوالی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص خورده شود و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روزمتوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره سیکل از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد. 

موارد منع مصرف قرص ال دی

این دارو در صورت وجود یا سابقه فیبروم، بیماری‌های ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالابودن مادرزادی چربی‌های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون، خون‌ریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیرعادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود

تداخلات دارویی قرص ال دی

برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف مانند آمپی‌سیلین و تتراسیکلین‌ها، ترکیبات ضد صرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی‌توئین وپیریمیدون، و ترکیبات ضد قارچ مانند گریزئوفولوین موجب افزایش متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری می‌گردند و اثربخشی ال دی را کم می‌کنند. ال دی با اثر ضدانعقاد داروهای ضدانعقاد خون خوراکی مثل وارفارین، مقابله می‌کند. همچنین غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می‌یابد.

قرص ال دی و جلوگیری از بارداری

قرص جلوگیری از بارداری ال دی (LD) و اچ دی (HD) شامل ترکیبی از هورمون‌های زنانه (اتینیل استرادیول و لوونورژسترل) است که مانع از تخمک‌گذاری و آزاد شدن هورمون‌های زنانه ( آزاد شدن یک تخمک از یک تخمدان) می‌شود.

قرص ال دی اورژانسی

بسیاری از زوج‌های جوان بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری سریعا از قرص‌های ال دی استفاده می‌کنند. استفاده از این قرص‌ها در 3 روز حیاتی پس از رابطه جنسی بسیار با اهمیت است. می توان بعد از انجام مقاربت ، 4 قرص ال دی را باهم خورد و سپس 12 ساعت بعد ، 4 قرص. این 8 قرص حتما باید در عرض 72 ساعت بعد از مقاربت خورده شوند.هرچه زودتر این قرصها خورده شوند، تاثیر آنها بیشتر خواهد بود. عوارض جانبی مصرف اورژانسی این قرص‌ها عبارتنداز: تهوع ، استفراغ ، سردرد ، حساس شدن پستانها ، سرگیجه ، احتباس مایعات در بدن و خونریزی های نامنظم. این عوارض جانبی معمولا بعداز یکی دو روز از بین خواهند رفت.

بیشتر بخوانید : قرص آسنترا ♥ قرص آهن ♥ قرص امگا 3 ♥ قرص ادیوس قرص اسپیرونولاکتون